Aktualizacja odbyła się 9 marca 2023
Prowadzenie warsztatu samochodowego jest świetnym pomysłem na biznes. Nie jest tajemnicą, że dobry warsztat samochodowy może generować bardzo duże zyski. Nie ma też problemu z klientami. Wielu z nich rozmawia o naprawach pojazdów i poleca sobie nawzajem dobre warsztaty. Jak założyć taki warsztat i mądrze go prowadzić?
Zakres usług
Warsztaty samochodowe to bardzo szerokie pojęcie. Prowadząc warsztat można bowiem oferować bardzo szeroki zakres usług lub wyspecjalizować się tylko w niektórych. Planując założenie warsztatu, warto więc już na początku się nad tym zastanowić. Wielu mechaników samochodowych świetnie – na przykład – naprawia silniki czy układy hamulcowe ale nie zna się na skrzyniach biegów czy nie wykonuje trudniejszych prac przy instalacji elektrycznej pojazdu więc nie próbuje tego robić. Nie oznacza to jednak, że klienci nie będą oczekiwać takich usług. Jest jednak wyjście z tej sytuacji. Warto nawiązać współpracę z innymi warsztatami i po prostu przyjmować pojazdy do naprawy, po czym pewne usterki likwidować w zaprzyjaźnionym miejscu. Niekiedy można jeszcze na tym zarobić. Zaprzyjaźniony warsztat samochodowy to miejsce, gdzie można – na przykład – oddać skrzynię biegów do naprawy, zapłacić za to niewiele i od klienta, który oddał nam auto do naprawy, zażądać nieco więcej.
W obecnych czasach wiele samochodów to pojazdy skomputeryzowane, do których bez laptopa nie warto podchodzić. Dopiero bowiem podłączenie pojazdu do komputera, pozwala odczytać kody błędów i stwierdzić co może być przyczyną awarii. Na pewno więc nie da się świadczyć usług bez wiedzy z tym związanej, komputera, właściwego oprogramowania i wtyczek umożliwiających spięcie auta z komputerem. Oczywiście i tu można zdecydować się na specjalizację, koncentrując się na niektórych markach pojazdów. Klientom, którzy poruszają się pojazdami innej marki, zawsze można powiedzieć, że nie posiadamy odpowiedniego oprogramowania i odesłać do autoryzowanego serwisu.
Zakres usług powinien więc być w miarę duży, jednak nie musi być ogromny. Nie trzeba wiedzieć wszystkiego i specjalizować się we wszystkim. Na pewno w ofercie powinny znaleźć się naprawy usterek silnika, zawieszenia, układu hamulcowego i naprawy usterek wynikających z naturalnego zużycia elementów pojazdu. Przykładem jest tu wymiana amortyzatorów, ogumienia, klocków hamulcowych czy płynów. Dobrym pomysłem jest bezpłatna wymiana oleju, przy której klient płaci tylko za olej i filtry nie zaś za robociznę. Warto pamiętać, że klient tak potraktowany, wróci do warsztatu z innymi usterkami swojego pojazdu, za naprawę których zapłaci już normalną stawkę. Z całą pewnością nie będzie na siłę szukał innego miejsca, by naprawić swój pojazd.
Polecamy uwadze:
- stacje diagnostyczne w szczecinie https://readyauto.pl/oferta/stacja-diagnostyczna-szczecin/
- części zamienne do samochodów osobowych https://readyauto.pl/oferta/czesci-zamienne/
Lokalizacja warsztatu
W zasadzie nie ma bardzo dużego znaczenia. Oczywiście warsztat nie powinien być zlokalizowany gdzieś w mało zaludnionych okolicach. Na przykład na wsi, do której trzeba daleko jechać. W takim miejscu będą pojawiać się tylko klienci z okolicy. Jeśli zaś mieszkańców danego rejonów jest mało i potencjalnych klientów warsztatu będzie brakować.
Nie warto też otwierać warsztatu w miejscu gęsto zaludnionym, gdzie działka, na której ma być warsztat, jest niewielka. Szybko bowiem może pojawić się problem z parkowaniem pojazdów do naprawy i po naprawie. Wielu właścicieli warsztatów w takiej sytuacji wystawia pojazdy na ulicę czy inne otwarte tereny. Jest to bardzo ryzykowne, bowiem zawsze istnieje ryzyko uszkodzenia pojazdu przez postronne osoby. Sąsiedzi mieszkający obok takiego warsztatu też mogą być niezadowoleni, że samochody klientów warsztatu pozostawiane są w przypadkowych miejscach i utrudniają parkowanie, a nawet przejazd w okolicach warsztatu.
W mieście lub w okolicach miasta, warto wybierać na warsztat miejsce, gdzie jest możliwy bezproblemowy dojazd. Nie musi być on bardzo krótki czy też idealny. Klienci odwożący swoje auta do warsztatu najczęściej przyjeżdżają z kimś, z kim mogą wrócić do domu, więc nie ma potrzeby – na przykład – lokalizowania warsztatu w drogim do wynajęcia miejscu przy głównej ulicy miasta.
Profesjonalizm działania
Lokalizacja warsztatu oczywiście ma znaczenie. Zakres usług także. Najważniejszy jest jednak profesjonalizm w działaniu. Naprawa samochodów na najwyższym poziomie i w konkurencyjnych cenach. Dotrzymywanie terminów i nie oszukiwanie klientów na naprawach. Niestety niejeden mechanik samochodowy świadomie lub nieświadomie tak robi, podejmując próbę naprawy, niekoniecznie zaś od razu naprawiając. Dla klienta praktycznie zawsze oznacza to stres i dodatkowe koszty. Warto pamiętać, że klient, który został źle potraktowany czy też zapłacił za naprawę podejrzanie dużo, nie tylko nie wróci do takiego warsztatu ale i wspomni swoim znajomym o tym co go spotkało. Może też pozostawić w Internecie opinie o warsztacie i na pewno nie będzie ona dobra. Opiniami w sieci wielu klientów zaś się kieruje. To szybka droga do utraty klientów, spadku dochodów i problemów z prowadzeniem warsztatu. Zawsze więc warto traktować klientów z dużym profesjonalizmem, nie dzielić też ich na lepszych i gorszych, bowiem ten, który przyjechał z banalną usterką i zapłacił grosze, zawsze może wrócić i oddać do naprawy samochód, w którym będzie bardzo dużo do zrobienia. Traktując klientów dobrze i sprawnie naprawiając pojazdy, można mieć pewność, że klientów nie zabraknie, a gro z nich to będą stali klienci, nie wyobrażający sobie naprawiania aut w innym miejscu.
READYauto serwis samochodowy |
Zielonogórska 33 |
71-084 Szczecin |
721 956 919 |
www.readyauto.pl |